I mitt förra blogginlägg skrev jag om läsplattor och hur de
används i skolan och påverkar lärandet. När jag letade runt efter intressanta
klassbloggar hittade jag en som jag fastnade för. (http://ipadpanelen.se/) Det är en blogg som
en klass 4-6 på Gotland har startat som ett projekt och sedan fått med
några fler klasser och skolor i. I bloggen skriver de om hur de använder sina
läsplattor i olika ämnen och vad de lär sig av
de olika spelen de använder. Inläggen är skrivna ur barnens egna
perspektiv. Jag tycker det är ett intressant projekt eftersom det är ett omtalat ämne nu och det medför även att barnen själva reflekterar över vad de lär
sig av spelen. I det kognitivistiska perspektivet handlar det just om detta,
att tänka och lösa problem och att man lär sig varför man gör på ett visst sätt. Exempelvis skriver en flicka i femman om ett spel där man lär sig räkna matte, "Fingu", och att hon känner att hon blivit bättre på matte av det. Det hon gillar med spelet är bilderna och ljudeffekterna. Det tycker jag
är värt att tänka extra på, vad det är som får henne att tycka det är roligt
och som sedan får henne att lära sig. En nioårig kille skriver också om ett spel som handlar om att lösa problem och han gillar att sitta länga och lösa, men att det ibland är för lätt. Intressant att han själv verkligen vill utmanas, lära sig och är medveten om att han behöver gå en nivå högre för att utvecklas, precis som det beskrivs i den proximala utvecklingszonen.
När jag gjorde min observation fick jag en rundtur på skolan
av rektorn och fick en inblick i hur mycket datorer används redan i
grundskolan. Varje klass hade många datorer. Vissa användes i arbetet och andra som skrivmaskiner
som hjälp att lära sig skriva/stava. Stor skillnad från när jag själv gick i
grundskolan då vi endast hade någon enstaka stationär dator som fick användas
på vissa raster med schemalag tid på några minuter per elev. Då användes de
inte i lärosyfte utan som nöje.
Vad tycker ni, är det här ett bra sätt att använda sig av en blogg? Finns det spel som gynnar lärandet bättre än exempelvis böcker? Var det bättre i
skolan förr utan all teknik?
Jag tror det kan vara ett bra sätt att arbeta med en blogg på då eleverna själva får reflektera över vad och hur de lär sig. Även reflektera över vad de tycker är viktigt att få med i bloggen.
SvaraRaderaJag skulle kunna tänka mig att arbeta med en klassblogg i framtiden där både eleverna och jag som lärare skriver inlägg för att föräldrarna ska få en inblick i skolan på ett roligt sätt med bilder och text.
På din fråga om det finns spel som gynnar lärandet bättre än böcker så svarar jag ja. Man kan ju såklart inte utesluta böcker! Men det finns en del bra spel som kan ge eleverna en utmaning och det är ett roligt sätt att lära på. Lite omväxling är alltid bra.
Jag tycker inte att tekniken ska ta över helt men det är en stor del av vår vardag och därför är det inte konstigt att vi arbetar med det i skolan. Men att läsa i riktiga böcker och att skriva för hand tycker jag är väldigt viktigt så det får inte glömmas bort.. En blandning av nytt och gammalt kan vara en bra lösning.
På den tiden jag gick i grundskolan fanns inga datorer i klassrummen, av förklarliga skäl, det var ju ett tag sedan! På högstadiet fick vi lära oss att bemästra skrivmaskinen, som nu känns som en fornlämning efter datatekniken och it-intågande på 90-talet. Barnen nu för tiden kan ofta mer om dataspel och läsplattehantering än ”såna som jag”, som har sträckt mig så långt som till att ha en androidtelefon… Ser utveckling som något positivt och nödvändigt och då ligger ju klassbloggar nära till hands och precis som med läsplattespel tror jag det kan ha en positiv effekt ur många perspektiv men som allt annat här i världen behöver det hanteras på rätt sätt för att få en positiv effekt och det är här läraren kommer in och har en avgörande roll, både nu och i framtiden!
SvaraRaderaTror inte det var bättre förr utan snarare att den tid som är eller var vid ett visst tillfälle kan vara bra just precis då, om ni förstår vad jag menar! Nu är vi i den tiden då alla, både barn och lärare måste hänga med i den snabba datatekniska utvecklingen och då är det väl bara att gilla läget och hänga med, även om jag nästan själv känner mig som en fornlämning emellanåt!
Har nyligen redovisats ett forskningsresultat där 100 pedagogiska spel analyserades och det var inte ens hälften som verkligen var pedagogiska när det kom till kritan och en tämligen liten del som hade konstaterad positiv effekt på inlärning. För att de ska ha effekt enligt rapporten behövs någon slags respons, vilket inte ens skedde från 20% Kan det vara så att de flesta spel inte är utformade av pedagoger utan av just speltillverkare!?