Har ni några
fler tankar om hur man som lärare kan använda den proximala
utvecklingszonen under den fria leken på rasten?
Eller har ni
några roliga tips gällande Pixton? Jag tyckte det var lite svårt i början men det blev roligare ju mer
man lärde sig.
Referens:
Lundgren, U.
P., Säljö, R., & Liberg, C. (2012). Lärande, skola, bildning : [grundbok
för lärare]. Stockholm: Natur & kultur.
Trevlig seriestripp!
SvaraRaderaSom pedagog kan man utmana sina elever mycket. Jag tror det spelar stor roll i vad jag som lärare tänker om dem, vad jag tror att dem kan klara. Om jag tror att en elev klarar något, tror jag eleven blir mer peppad att försöka klara det och även tro på sig själv.
Mycket tydligt och bra! Spännande hur man som pedagog genom något väldigt litet kan åstadkomma rätt så mycket! :)
Tror det är jätte viktigt att vi som lärare i vissa fall tar tillfället i akt och vågar utmana eleverna. Precis som din seriestripp visar så måste man ibland våga prova på nya saker och utmana sig själv. Tror att eleverna känner sig extremt stolta och motiverade till att lära sig nya saker efter en sådan situation. Oavsett ålder så behöver man en lite ”knuff” och uppmuntran i rätt riktning för att våga prova. Hur ska man lära sig något nytt om man aldrig vågar prova!?
SvaraRadera