De
senaste veckorna har vi diskuterat hur vi kan få in tekniken i klassrummet.
Detta i form av dator, Ipads digitalkameror m.m. Barnen lär sig använda teknik som
leder till en mera stillasittande vardag. Detta även i skolan då många barn
redan har en stillasittande livsstil hemma. Där kanske trötta föräldrar sätter
barnen framför en film eller sticker en Ipad i händerna på dem för att de inte
orkar pratar eller vara med sina barn. Så varför ska vi i de tidigaste
årskurserna bidra till denna livsstil? En livsstil som gjort att fetman,
diabetes och hjärt-kärlsjukdomar kryper allt längre ner i åldrarna.
Tankarna
snurrade när observations studie genomfördes. Hur kan en skolgård bidra till
att barn fattar tycke för att röra på sig? Hur kan den vara en kreativ miljö
som inbjuder till lek och lärande? Det här känns som svåra frågor att svara på,
då en skola inte måste ha en skolgård. Det finns ingenstans reglerad att en
skola måste ha en skolgård eller hur den ska se ut. Det finns EU-regler för hur
en klätterställning ska vara utformad men inget som säger att en sådan måste
finnas på skolgården om det nu finns en skolgård. Ett av skolans övergripande mål är att:
”har fått
kunskaper om och förståelse för den egna livsstilens betydelse för hälsan,
miljön och samhället”
Lgr 11
Visst
går detta att prata om, men erkänn för er själva, visst vet ni alla vad ni ska
äta och hur ni ska träna för att ha en sund livsstil. Men hur lätt är det att
omsätta i praktiken. Detsamma gäller barn, den enda gången de är ute och leker
är kanske på rasterna i skolan. Detta blir en rutin som är viktig att den
följer med resten av livet. Det här känns som bra mycket viktigare kunskap, än
att lära sig använda en Ipad eller dator när man är 6-9 år, det hinner de lära
sig iaf. De kan vara bra hjälpmedel vid inlärningssvårigheter och att använda
ibland vid projekt som en kompisklass. Men att alla barn ska arbeta med en
dator hela tiden i klassrummet känns inte vettigt med så småbarn. De behöver utveckla
sin kreativitet först.
Vad
tycker ni andra:
1 Bör alla elever ha en
egen skoldator i klass 1-3?
2 Kan det finnas viktigare kunskaper
och rutiner att ge barnen i låg ålder i skolan än datorvana?
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRaderaDet här med tekniken är en ständig fråga hur vida den ska användas. Jag tycker det kan vara bra som ett komplement till den vanliga undervisningen. När vi har tittat runt på olika verktyg som finns har i alla fall vår grupp hittat en hel del bra grejer, tillexempel en videoinspelnings app som vi fastnade för, den kan man hitta på mycket kul med som gör undervisningen rolig.
SvaraRaderaMen till dina frågor jag tycker inte skolan behöver ge alla lågstadieelever varsin skoldator det räcker med att de finns en klassuppsättning att hämta vid behov skulle jag säga.
Givetvis finns det viktigare saker än datorkunskap att lära sig när man är 7år läsning är den viktigaste kunskapen för barn i den åldern, men det är bra tycker jag om barnen får datorvana tidigt eftersom det krävs av skolan längre fram.
Jag håller med om att det är viktigt att få datorkunskaper tidigt då det är bra att ha senare i livet. väntar man för länge kanske man får lite för mycket på en gång. Men jag tycker också att skolans raster är mycket viktiga! både för att man ska vara ute och röra på sig oh få friskluft men också för att det är viktigt att få en paus i från både teknik och stillasittande. På skolan där jag gjorde min observation har de infört obligatorisk ute rast och alla barn var ute och lekte (nästan ialla fall). Som gammal scout kan jag ju inte säga annat än att ute leken är jätte viktig! Men det är också väldigt svårt när skolgårdarna är tråkiga eller kanske inte finns... Stort problem som kräver en lösning. kanske kan man göra båda datorerna ska ju endast användas på lektionerna och rasterna försvinner ju inte!
SvaraRaderaJag tänker lite så här jag att om teknik kan få barnen att tycka det är kul att lära sig så tycker jag det kan vara bra att använda teknik även under grundskolans tidigare år. Ifall jag tittar på mig själv så vet jag ju att jag lär mig bäst på de sätten jag tycker är kul. Men tekniken ska absolut inte ta över, utan man måste variera de olika hjälpmedel som finns för lärandet. Då mycket i samhället idag faktiskt styrs av teknik så är det bra att barnen lär sig använda detta så de kan behärska det när de kommer ut i det vardagliga livet. Jag tror på att lite av allt är bäst. Bara för att det finns en dator i klassrummet så behöver man ju inte överdriva användandet av den. På rasterna tycker jag att eleverna ska vara ute och leka med sina klasskamrater.
SvaraRaderaEfter att i många år ha varit en stark motståndare mot det mesta i teknikväg så är jag numera beredd att kunna lätta på det motståndet lite. Jag ser inget självklart i att ha någon "klassrumsdator" i lågstadiet då det finns så många andra läromedel att ta del av. Det kan också vara så att barnen i den lägre åldern inte alls har någon datorvana hemifrån utan kanske mest har fått låna en förälders telefon eller ipad att spela lite på. Det finns säkert argument för att en dator ska användas för barn som kan bli hjälpta av det och finns den möjligheten så ska den självklart utnyttjas. Däremot när barnen börjar komma upp i mellanstadiet kan det finnas anledning att börja använda datorer, kanske som redskap att söka information med eller prova på att kommunicera och byta erfarenheter med andra barn på något socialt sätt, typ skype. Att barn skulle bli mer stillasittande och mindre rörliga bara för att de använder en dator i skolan tror jag inte alls på, dels för att datorn enbart ska användas på lektionstid och att det finns många bra program som snarare gör eleven mer aktiv än stillasittandes vid en bänk. Min oro är snarare att skolor tillåter barnen att ha mobiler på raster och därigenom bidrar till ett mindre aktivt liv i skolan. Jag tror inte många skulle lida av att ha en mobilfri skoldag.
SvaraRaderaTänker på det här med datorn i klassrummet. Vi kommer inte undan tekniken idag, men hur mycket ska vi använda oss av den? Många har dator i hemmet och barnen lär sig redan mycket där. Viss datakunskap ska väl förekomma i skolan, men att lära sig läsa, räkna och skriva är ändå det viktigaste. En annan tanke som jag har i samband med användningen av dator i skolan. Många får ont i nacke, axlar och rygg för att arbetsställningen är felaktig. Hur ska vi undvika att våra elever får det i förtid? Är det inte också så att, för mycket sittande vi datorn inte är bra för ögonen. Rasten blir mycket viktig i de här sammanhangen, för att barnen ska orka. Kroppen och speciellt hjärnan blir trött av för mycket dataanvändande.
SvaraRaderaTekniken underlättar mycket dagens lektion, speciellt när eleverna har varsin data, men om det finns någon möjlighet att barn vid den här åldern minskar användningen av de digitala verktygen så skulle det vara mycket bättre tycker jag.
SvaraRaderaTack för inlägget!/Helda