Blogginlägg 1
Skogsprojekt med årskurs 1, SkogsängsskolanDetta projekt kommer att sträcka sig över 4 lektioner.
Inledning, förkunskaper, tankekarta:
Under första lektionen så pratade vi om vad barnen kan sedan innan om växter.
De här växterna kom barnen fram till att de kan sedan innan.
Vi pratade också om hur man beter sig i skogen, att man inte får bryta av grenar från träd eller plocka blommor som är fridlysta. Sedan kom frågan upp om hur vi kan ta med oss träd, buskar och blommor in i klassrummet utan att skada dem. Barnen kom med förslaget att vi kan ta kort på allt och sedan titta på bilderna.
Blogginlägg 2
Klassen delades upp i flera grupper som fick leta efter olika träd, buskar, blommor att fota ute i skogen. Här är några av bilderna som vi sedan gjorde ett memory spel av, där barnen ska para ihop de två bilder som hör ihop.De träd vi hitta var:
![]() |
Ekblad |
![]() |
Tallbarr |
De blommor vi hittade var:
De buskar vi hittade var:
![]() |
Det här är Blåbärsri |
![]() |
Syrenblomma |
Först och främst tyckte jag mycket om er redovisning, där er presentation gjorde att jag kunde hänga med bra i vad ni pratade om. Ni hade ett bra upplägg med lektionerna, med att eleverna fick vara ute och ha ansvaret över att leta reda och fotografera det de valt. Visserligen finns det nackdelar, som ni själv nämnde, men jag tycker ändå att vara utomhus i naturen är en viktig del hos barn, och att det är viktigt att man ändå ger det en chans trots de nackdelar som finns.
SvaraRaderaSedan hade ni att eleverna skulle få spela memory, det tyckte jag var en rolig aktivitet. Men då tänkte jag, att om tiden fanns så kunde eleverna få göra sitt egna memory med de bilder de tagit samt komplettera med bilder från internet. De får då vara kreativa med sin kunskap om de växter/löv/träd de valt att lära sig om, samt att det är en bra gruppaktivitet. Det skulle kanske vara ett bra alternativ på en utveckling av ert upplägg?
Tack för en bra redovisning! :)