torsdag 17 december 2015

Gruppredovisning 2





Gruppredovisning 2 - Delaktighet
På språng ut i skogen -
på språng in i den digitala världen!!!

Kurs: Biologi
Årskurs: 1



Gruppen har designat en skoluppgift som sträcker sig över några lektioner och tillfällen, där eleverna ska använda sig av digitalt verktyg. Vår grundtanke är att fokusera på elevernas delaktighet i iscensättandet, genomförandet, presentationen och bedömningen av skoluppgiften. Delaktighet handlar bland annat om inkludering, demokratiaspekter, motivation, kommunikation och autenticitet. Lektion 1,3,4 - 60 min, lektion 2 - 120 min.

Lektionstillfälle 1

Inledning, förkunskaper, tankekarta:

  • Genomgång i helklass av målet
  • Kartläggning av elevers förkunskaper
  • Gemensam tankekarta på tavlan
  • App (dragon dictation) kan användas för elever som inte än är skrivkunniga

Mål i läroplanen:

  • kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga
  • kan lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt sätt kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation, skapande och lärande


Lektionstillfälle 2

Genomförande, skogsutflykt med fotografering:
  • Innan fältstudie: genomgång av förutsättningar och regler
  • Grupparbete - växtarter
  • Fotografering med digitalkameror
Mål i läroplanen:
  • Kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation, skapande och lärande
  • visar respekt för och omsorg om såväl närmiljön som miljön i ett vidare perspektiv.
  • kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga
  • har fått kunskaper om förutsättningarna för en god miljö och en hållbar utveckling,
  • kan lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt sätt

Lektionstillfälle 3
Redovisning, klassblogg:
  • Tillämpa bloggen - bilder och beskrivande text
  • App (dragon dictation) kan användas för elever som inte än är skrivkunniga
  • Summering av arbetet i helklass
  • Delaktighet och samarbete mellan elever
  • Redovisning mellan grupper
Mål i läroplanen:
  • kan lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt sätt
  • kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation, skapande och lärande
  • kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga
Lektionstillfälle 4

Se vad eleverna lärt sig - måluppfyllnad/utvärdering:

  • Powerpoint-slide
  • Memory-spel
  • Utvärdering av arbetssättet
Mål i läroplanen:
  • kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga

Har ni några tankar på hur vi hade kunnat utveckla uppgiften för att få alla elever mer delaktiga och aktiva?
Finns det några andra digitala verktyg vi hade kunnat använda oss av?
Finns några andra sätt för att se om eleverna uppnått målen?

7 kommentarer:

  1. Ni har en bra struktur i ert arbete med bra tydlig lektionsplanering. Ni säger många bra saker och har tagit med läroplanen och målen. Dock anser jag att detta skulle jag ha haft för en årskurs 3:a eftersom att dessa moment är alldeles för svåra för en årskurs 1:a. En årskurs 1:a kommer ha väldigt svårt att genomföra dessa lektionsmoment. Bara att kunna växtarter är ganska svårt för en årskurs 1:a, jag tycker att ert arbete är väldigt bra men de passar nog inte för en årskurs 1:a. Annars bra jobbat!

    SvaraRadera
  2. Vilken kul uppgift ni har utformat! Kände mig genast inspirerad av de olika arbetsmomenten och variationen på uppgifterna. Tyckte att ni fick med både viktiga för och nackdelar men en sak jag undrar över är hur stora grupper ni hade tänkt ha när eleverna är ute i skogen? Om grupperna är för stora är det lätt att någon av eleverna tar kommandot över gruppen och då är det svårt att ge möjlighet till att göra alla eleverna delaktiga.

    Det verktyg vi använde i vår gruppredovisning är en Ladibug (en lite mer avancerad variant av en overhead som även kan filma och visa live) och den tror jag ni hade kunnat få användning av i er uppgift också. Med hjälp av den hade eleverna till exempel kunnat visa sina teckningar för varandra i helklass. Tycker ändå att ni hade bra verktyg anpassade för er uppgift och att ni fått med bra medel för att se om eleverna har uppnått målen.

    Förstår att appen ni pratade om inte hade huvudfokus i er uppgift men jag hade gärna veta mer om hur den fungerar för jag har inte hört om den tidigare :)

    Bra jobbat!

    SvaraRadera
  3. Ni har ett bra upplägg och det känns relativt rimligt sett till ålder. Upplägget känns även begripligt för eleverna. Dock är elever i årskurs ett väldigt splittrade när det kommer till självständighet, men ni har tydligt förklarat att ni är medvetna över vad som eventuellt skulle kunna hända och hur det kan gå till i skogen.

    Ni har genom hela upplägget tagit hänsyn till eventuella behov som kan tänkas uppstå och ni har lösningar på det, som exempelvis dragon dictation. Man har alltid en fördel av att ha reflekterat kring det innan undervisningen bedrivs. Bra jobbat.

    Tack för en intresseväckande och inspirerande presentation!

    SvaraRadera
  4. Jag anser att ni har ett bra och tydligt upplägg med vad ni vill uppnå med er undervisning. Bra struktur vid varje lektionsplanering då man på ett tydligt och lätt sätt förstår vad som skall göras samt vad eleverna ska lära sig. Ni har kopplat de olika lärandeperspektiven bra då man förstår ert tänk och motivering till hur man kan koppla de olika lärandeperspektiven på ett tydligt och bra sätt in i er undervisning. Ni pratar ofta om delaktighet för alla elever och att barnen lär sig genom att göra. Jag håller med er att det är en jätte viktig del att få med i undervisningen och det har ni fått med bra.
    Såklart det finns både för- och nackdelar med olika arbetssätt. Tycker att ni ha ni har vägt dem mot varandra bra och därmed fått en bra struktur och tydlighet i de olika arbetssätten som ni har valt att använda er av i denna uppgift. Klassbloggar känns som att det är ett verktyg som alla klasser bör använda sig av. Just för att både elever, lärare och föräldrar kan ha stor nytta av detta. Ni har gjort en trevlig och intressant film. Man blir som lyssnare intresserad och nyfiken av vad slutprodukten ska bli.

    SvaraRadera
  5. Bra upplägg på presentationen, intressant att se. Att eleven blir delaktig och att ni är ute tror jag på kan främja lärandet gott. Ni har en tydlig bild av vad ni vill uppnå med er utbildning. frisk luft främjar lärandet, bra jobbat ;) Go fortsättning !!!

    SvaraRadera
  6. Bra upplägg på presentationen, intressant att se. Att eleven blir delaktig och att ni är ute tror jag på kan främja lärandet gott. Ni har en tydlig bild av vad ni vill uppnå med er utbildning. frisk luft främjar lärandet, bra jobbat ;) Go fortsättning !!!

    SvaraRadera
  7. Tankekarta en jättebra ide, alla kan vara delaktiga och få ord. Jag tycker det hjälper för elever att få inspiration och motiverar också. Och massa bra ideer kan komma upp.
    Jag tycker det var bra och tydlig, och man ser lärandeperspektiven, hela kursen bygger på det. Om dessa lektioner är i verkligheten, barnet kan få en livslång lust att lära, det var intressant.

    SvaraRadera