onsdag 16 december 2015

Stress hotet



Stress-hotet
Har sedan länge haft en tanke på att bli lärare och redan 2008 sökte jag och kom in på lärarprogrammet, men olika omständigheter gjorde mig tvungen att den gången avstå min plats. Med lite peppning från flickvän gjorde jag således ett nytt försök och kom nu in igen. 
Det låg dock en del vånda bakom beslutet att tacka ja denna gång, tanken på att efter 25 års arbete åter börja studera var lite skrämmande. Men när väl beslutet var taget kändes det helt rätt.

Trots att valet av utbildning känns rätt måste jag erkänna att en liten osäkerhet smög sig på efter att i tidskriften, (nr 10) ha läst om stress-hotet inom läraryrket. Enligt en stor undersökning som tidskriften skolvärlden gjort bland 1100 lärare framkommer det att mer än 3 av 4 lärare funderar på att lämna yrket.
I samma artikel framkommer det att lärarna trots allt gillar sitt yrke men har för mycket att göra, den stora orsaken till att så många lärare funderar på att sluta kan härledas till den höga arbetsbelastningen med bland annat ökande krav på dokumentation och att tid och resurser är för knappa.
Detta är dock inget nytt enligt Anders Persson, professor i utbildningsvetenskap och sociologi vid Lunds universitet som i samma tidskrift nämner att detta mönster av missnöje med arbetssituationen med bland annat ökad dokumentation var tydligt redan för 10 år sedan.
Även Carola Aili, lektor i arbetspedagogik vid Lunds universitet kan av undersökningen dra slutsatsen att lärarnas arbetssituation stadigt försämrats. Hon nämner att antalet lärare som övervägde att sluta inte var lika hög för sju åtta år sedan. Vidare menar hon att de flesta lärare idag har mer tid utanför klassrummet än inne i det i form av bland annat dokumentation. 
Dessa siffror och tankar får en att fundera på hur det kommer att se ut om några år när det är dags för oss studenter av idag att ge oss ut i skolvärlden.
Trots dessa dystra siffror var ändå mina studiekamrater nöjda med sitt val av utbildning och såg läraryrket som inspirerande och utmanande. Gruppen tyckte dock att det vore av intresse att se hur tankegångarna hos oss elever såg ut efter utförd VFU i vår.

Vilka tankar dyker upp hos er runt detta, enligt undersökningen dystra scenario? 

6 kommentarer:

  1. Mycket intressant att läsa dina tankar. Jag själv fick hem tidningen och känner igen det. Jag har hört det tidigare och har även en släkting som förra året slutade som lärare på grund av stressen och att det var så mycket tid med eleverna.
    Jag har också tänkt tanken om jag verkligen ska utbilda mig till lärare efter allt jag hört och läst. Men, jag är säker på min utbildning, på mitt val och är förväntansfull inför att börja jobba om några år. Jag hoppas till dess att något har åtminstone börjat hända, i samband med all stress. Detta är något av det mest uppmärksammade i Sverige just nu och jag hoppas verkligen på att politikerna lyssnar och göra något åt saken. Vilket enligt min mening dem måste annars finns snart inga lärare alls som vill jobba.
    Det finns mycket att säga om detta!

    SvaraRadera
  2. Jag har också läst samma/liknande undersökningar/artiklar och det är en utmanande verklighet man kommer möta. Inspirerande, ja, men också utmanande.
    Jag tror att man behöver inse och finna vila i att yrket mer eller mindre kan komma att innebära att det alltid finns mer att göra, utöver det man redan gör under en "vanlig" arbetsvecka som lärare. Självklart är det något man kan bli frustrerad över. Men man måste räcka till för egen del också och ta hand om sig själv och sitt eget liv. Det är en lärdom och insikt jag tagit till mig från redan verksamma lärare.
    Periodvis kommer det vara stressigt, men har man någonstans en motivation, lust eller drivkraft för yrket så kommer man "hålla" längre tror jag. Dock ska man inte göra våld på sig själv och pressa sig för långt. Vi har gränser, vi är olika känsliga för stress osv.
    Jag tror även att det är viktigt att hitta goda lärarförebilder som man kan "ta rygg på" och bli inspirerade av. Yrkesverksamma lärare som man kan ställa frågor och funderingar till så att man kan vara väl förberedd på det där som yrket faktiskt innebär och som man kanske inte kan "studera" sig till under utbildningen. :-)

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Jag som själv jobbat och vikarierat en del i skola, vet att det kan vara väldigt stressigt i perioder, och man har en känsla över att inte vara tillräcklig att inte räcka till för alla elever. Jag brukar tänka så att vad gör det om planeringen spricker någon gång då och då? Vad gör det om det finns jobb kvar till dagen efter? Bara man får ge eleverna den tid de behöver. Jag tror att man som lärare ibland måste dra i handbromsen och inse att man inte har 40 timmar på ett dygn och att arbetsdagen inte är längre än 8 timmar.

    SvaraRadera
  5. Efter att ha arbetat inom skola nästan tio år tog jag en avstickare och utbildade mig till tandtekniker och arbetade som de det i sju år. Men min längtan till skolan var stark. jag återvände till skolvärden och nu efter några år är jag här. Det finns stress i alla yrken men det gäller att lära sig och hantera den rätt och jag tror att det hade hjälpt många om det fanns ett stöd på skolor eller i utbildningen som på något sätt förberedde oss att hantera stressen. Dock upplever jag mindre stress i skolans värld än den jag gjorde inom tandvården. (Hoppas Jag känner likadant om några år :) ).

    SvaraRadera
  6. Detta tänker jag på nästan varje dag och funderar på vad jag gett mig in i...
    Jag har jobbat som vikarie i skolan sen jag tog studenten och i klassrummet, med kolegorna och arbetstiderna trivs jag som fisken i vattnet. Men det är när man börjar prata dokumentation, möten, EHT, utredningar, APT, omdömen/betyg och lön som min mage knyter sig. Det är också pågrund av allt det "runtomkring arbetet" som jag tackat nej till lärarutbildningen vid två tidigare tillfällen och testat annat, men jag får bara erkänna, skolan är min arbetsplats.
    Här har vi möjlighet att påverka elever till ett självständigt och kreativt tänkande, vi kan hjälpa elever att se sin egen potential och vi kan få elever att se på världen med nya ögon. Det är väll fantastiskt!??

    SvaraRadera