Behavioristisk seriestripp
Den här seriestrippen bygger på ett fenomen som finns på de flesta lågstadieskolor. Kanske lite olika varianter men tanken är densamma. Nämligen den viktiga inringningsklockan. I alla fall fanns det på min tid i lågstadiet. Då kom läraren ut med en klocka och ringde in till lektion. Detta är ett typ exempel på en klassisk betingning Alla lär sig redan första dagen att man ska springa in när klockan ringer. Ibland som i seriestrippen kanske läraren berömde eleverna för att de kom in så fort. Vilket stärker beteende till nästa gång klockan ringer för vem vill inte höra att man är duktig.
Lundgren U, Säljö R, Liberg C, Lärande Skola Bildning, 2014, Natur och Kultur
Pillips, D.C, Soltis, J.F, Perspektiv på lärande, 2010, Norstedts
Du har belyst en klassisk skolgårds/klassrumssituation med klockringningen. Det är verkligen något som man lär eleverna först dagen i skolan att de ska in när de hör klockan. Men en situation som är olika lätt och svår för olika elever, vissa har svårt att avsluta sina lekar och kommer därmed ofta sent. På vår skola har vi därför två ringningar en när det är 5 minuter kvar och en när rasten är slut så de ska vara i tid. Jag tycker precis som din seriestripp visar är viktigt att man berömmer de när de kommer i tid speciellt i början så de inte bara får "skäll" när de kommer sent. Alla vill ju känna sig duktiga och få beröm :)
SvaraRaderaHåller med! det därför är det så viktig med att ge beröm, för då blir man mer motiverad, oss som framtida lärare bör alltid tänka att barnen behöver vara motiverade om man verkligen kräver en utveckling!
SvaraRaderaVisst är det så! Alla elever vet vad som ska ske när skolklockan ringer. Ett bra exempel på hur betingning kan ske.
SvaraRadera