2000-talets skola för alla - delaktighet - inkludering?
Ja, så står det i boken Specialpedagogisk verksamhet i grundskolan (Anna-Lena Eriksson Gustafsson, Kerstin Göransson, Claes Nilholm red) 2011, s. 23-24) Där syftas till inkludering, delaktighet och jämlikhet gällande barn i behov av särskilt stöd och barn med funktionsnedsättning ff a. Författarna ställer sig frågan hur delaktighets- och inkluderingsbegreppen kommer formuleras och tolkas i framtiden, dels i styrdokument, dels i den praktiska skolverksamheten? Vilken innebörd kommer en skola för alla att ha för eleverna? Kommer det nya begrepp? Ja, det är viktiga frågor att arbeta med, även i den ordinarie klassrumsundervisningen och begrepp som delaktighet och inkludering är viktigt att införliva i klassen som helhet.
Boken skrevs 2011 och därefter har mycket hänt, främst på it-fronten och den teknologiska utvecklingen. I filmen får vi följa Ulrika Brolinson, specialpedagog på Ilandaskolan i Karlstad, under en lektion och se hur hon arbetar med att implementera ipads i undervisningen, för ett annat slag av ökad delaktighet! I 2000-talets teknologiska utveckling gäller det att utbilda och fortbilda både lärare och elever i att kunna arbeta med inte bara läsplattor utan även smartphones anser vissa, något som Österåkers friskola i Södermanland tagit fasta på. Här har man gått emot de flesta skolor i Sverige, som förbjudit telefoner under lektionstid. Här har man istället utrustat alla elever med varsin smartphone och dessa införlivas i undervisningen samt i praktiska delar som att kalendern används flitigt och lärares meddelanden till elever. Eleverna kan i sin tur smsa lärarna på fritiden om de undrar något angående saker som rör skolan. På så sätt underlättas både delaktighet samt inkludering och skolan följer EU´s direktiv om digital kompetens.
http://kkuriren.se/nyheter/vingaker/1.3584607
Som blivande grundskolelärare känner jag en skräckblandad förtjusning, med mer betoning på det förstnämnda, att jag inte "bara" kommer behöva didaktiska och pedagogiska verktyg i min undervisning, utan även kunna bemästra en rad tekniska och teknologiska hjälpmedel. Jag har arbetat i många år som gymnasielärare och dit kommer eleverna och redan bemästrar sina läsplattor och bärbara datorer och använder dem vant i undervisningen och kan oftast mer om dessa än lärarna.
Vad är dina rädslor och farhågor inför den teknologiska utmaningen som väntar efter examen om fyra år!?
Vi måste få med den digitala tekniken i framtidens skola. Det kommer vi inte ifrån. Men hur vi får med det i vår utbildning är en annan fråga. Förhoppningsvis så har vi fått med det efter fyra års utbildning, annars tycker jag det vore konstigt. När vi kommer ut i en klass, måste vi nog veta hur man använder it-teknik. Vi studenter har olika erfarenheter av datorer, Ipads och smartphones, där vissa är mer vana att använda sig av dessa än andra. Det som är viktigt i skolan när man använder tekniken, är hur den kan användas i undervisningen. Enligt PISA använde de svenska ungdomarna it-tekniken mest i världen i skolan, men mest för att surfa och leta fakta. Man använder inte de pedagogiska utformade dataprogrammen som finns att tillgå på rätt sätt i undervisningen. Det kan bero på att lärarna inte har relevant utbildning på de här programmen. Man vågar helt enkelt inte införliva dem i undervisningen. Eftersom tekniken hela tiden utvecklas, måste lärarna få fortlöpande uppdatering inom den digitala världen i framtiden. Datorer och ipads, kan vara bra verktyg inom den specialpedagogiska undervisningen. Det kan bli ett extra stöd i undervisningen för de som behöver extra hjälp i skolan. Det kan också vara ett sätt att väcka ett intresse för dem att följa med i undervisningen, om de får en annan metod att använda sig av.
SvaraRaderaDen här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRaderaJag kommenterade ett långt svar här, som jag sedan kom på att jag vill utveckla i ett eget längre blogginlägg. Jag konstaterar i alla fall att jag delar din skräck, Cecilia, och förstår att jag står inför en stor utmaning!
SvaraRaderaEn intressant och aktuell debatt du skriver om, roligt!
SvaraRaderaJag förutsätter faktiskt att vi kommer att gå ur lärarutbildningen med de basala kunskaper vi behöver för att kunna bemästra den digitala tekniken, samtidigt förändras den hela tiden så ett stort egenintresse är viktigt, att kunna söka information och vara ajour med den tekniska utvecklingen.
Det finns många åsikter i huruvida vi skall presentera de digitala verktygen för barn i så tidig ålder som 7 år, Och här känner jag att jag måste inflika med en liten solskenshistoria (ni är säkert bekanta med den men kanske någon har missat det)
Marcus "Notch" Persson ifrån Hälsingland började programmera när han var 7 år gammal, han blev grundade senare företaget Mojang AB där han bland annat skapade succén Minecraft. Vid 35 års ålder sålde Notch sitt företag Mojang till Microsoft för 2,5 miljarder (!) dollar. Jag tror hans mamma är ganska glad över att hon lät honom sitta och knappa på sin commodore 128 i mycket tidig ålder.
Onödigt vetande:
Notch kastade lite löst ut frågan på twitter om inte någon var villig att frigöra honom från allt tjabbel som uppstått över vissa ändringar i Minecraft. Det tog 30 sekunder så ringde styrelsen för Microsoft upp och erbjöd sig att köpa hela företaget.
Jag tycker att det är fantastisk att se vilka möjligheter som öppnar sig med dagens teknik! Ett barn som har svårt med penngreppet kan helt plötsligt skriva tack vare en surfplatta och som vi såg i filmen, elever som lär sig programmera redan i tidig ålder. Detta är ju fantastiskt! Man kan ju faktiskt se det så att dessa medel är en typ av specialpedagogik som är bra för alla elever. En hjälpande hand där läraren didaktiska armar förlängs och utmanar eleverna på ett helt nytt plan (med rätt typ av appar och program så klart). Vi surfar just nu på en digital våg av lärande och kunskap och vi kan nog inte ens ana vilka förmågor framtidens barn kommer att besitta.
SvaraRaderaSamtidigt är det viktigt att veta att vi står inför en svår uppgift, att hänga med i all denna nya teknik. Eftersom detta går så otroligt fort fram är det svårt att förutse vad vi kommer att behöva samla på oss för kunskap under de här fyra åren på lärarlinjen och vad vi kommer ha användning för när vi kommer ut i skolorna framöver. Vi får hoppas att det kommer (det kanske t.o.m. redan finns) en app för lärare som hjälper oss att utvecklas för att möta framtidens elever. Det vore väl inte helt fel :)