En
diskussion som kom upp i vår grupp under ämnet specialpedagogik är vad läs och
skrivsvårigheter egentligen kan bero på. I Allings bok handlar hans svårigheter
i skolan mestadels om hans familjesituation och vad han går igenom. I boken ”Specialpedagogisk verksamhet i grundskolan” handlar det mycket om diagnoser av
olika slag. En fråga uppstod gällande vad det kan bero på när två syskon från
samma familj, med samma uppväxt och hjälp hemifrån samt samma skola och lärare och
utan diagnoser ändå har helt skilda förutsättningar i skolan. Systern lyckas
bra utan anstängningar redan som liten och behöver inte ens hjälp från föräldrar
och brorsan lyckas knappt alls, utreds av specialpedagog men finner ingen
lösning och har fortfarande svårt i vuxen ålder. Man kan tänka att det kan bero
på motivation då han hade och har lite motivation till skola. Men systern har
inte heller alltid varit motiverad men lyckats i alla fall. Kan det handla om
lite utanförskap som det gjorde för Pontus med tidningarna i boken
”Specialpedagogisk verksamhet i grundskolan”. Där arbetade skolan med att utgå
ifrån hans behov, hitta hans motivation och få honom integrerad i klassen och
tillslut lyckas. Men hur förklarar det att brorsan i syskonparet fortfarande i
vuxen ålder har stora problem när han har vänner och är säker i sig själv.
Sitter det kvar? Kan det endast handla om det eller kan det vara så att vissa
helt enkelt har svårare än andra? Kan det vara gener? Det finns många
undersökningar som visar att pojkar har svårare i skolan än flickor. Hittade
ett exempel på Skolverket från 2013 där jämförelser skett mellan könen i åk 3,
6 och 9 som visar att flickor klarar proven i högre utsträckning än pojkar. Med
detta i bakhuvudet när jag tänker tillbaka på syskonparet så har även pappan
svårigheter med läsning och skrivning medan mamman inte har några problem. Kan
det verkligen vara så att talang för skolämnen kan bero på kön eller är det
endast sammanträffanden? I undersökningen nämns också att föräldrarnas
utbildningsnivå är betydelsefull för elevens egna betyg. Men i det här fallet
har ju syskonen samma föräldrar. Så vad kan det bero på?
Källa:
SvaraRaderaVäldigt intressant inlägg Amanda. Jag håller med och anser att det är en svår fråga som du ställer. Vad skillnaden kan vara om man har samma föräldrar och samma uppväxt? Om jag går utifrån mig själv så har jag en storasyster, ungefär samma som i ditt exempel här ovan, hon var den som hade svårt i skolan och jag den som alltid har haft lätt för mig. Jag tror att en stor del bakom det hela, i alla fall i mitt fall, ligger delvis på hur motiverad man är i skolan, vilka umgängeskretsar man är i, vilken typ av lärare man har och hur den läraren väljer att undervisa. Det är viktigt att man som förälder och lärare fångar upp eleven i tidig ålder och tillsammans har en dialog som ger varje elev rätt förutsättning att lyckas och trivas i skolan.