Jag har börjat förbereda mig inför kommande veckas uppgifter, då vi ska sätta tänderna i olika teoretiska perspektiv såsom bland annat beaviorism - betingning, belöning, Skinner, Pavlov och Watson. När jag har läst kapitlet Grundläggande färdighet i boken Lärande, skola, bildning, kommer många minnen tillbaka från min egen gymnasieskoltid, vid slutet av 80-talet, d v s innan de flesta som går grundlärarutbildningen är födda ;) I ämnet Psykologi fick vi bekanta oss med de olika perspektiven och det som gjorde att vissa perspektiv fastnade mer än andra var fram för allt de autentiska filmerna vi fick ta del av. Vem kommer någonsin glömma den s k Skinnerboxen eller uttrycket Pavlovs hundar!?
Filmen ovan visar en modern återspegling på behavioristen John Watsons studier av bebisen "Albert", där han ville få svar på frågeställningen; Är människan född med förprogrammerade känslor, såsom rädsla, eller lär sig människan att utveckla dem baserat på sina upplevelser?
Behaviorismen gjorde onekligen stort intryck på mig och att man genom förändring av miljön kan förändra och skapa nya beteenden. I min lärarroll så kan jag på enkla sätt ändra/förändra mitt eget beteende gentemot mina elever för att på så sätt skapa förutsättningar för önskvärda uppträdanden/reaktioner hos dem! Hos de kritiska rösterna hörs att perspektivet reducerar människan från en tänkande komplex varelse till en enkel maskin och även om jag personligen inte jämför en råttas beteende med ett barns så finns det mycket att ta till sig om förståelsen för hur inlärning kan gå till.
Något jag tycker är viktigt och bra ledord i min lärarroll och som kan förändra mina elevers beteenden är; uppmärksamma! uppmuntra! bekräfta! berömma! bejaka!
Vad har du för ledord!?
Mina ledord är ledarskap, kreativitet och ödmjukhet!
SvaraRaderaLedarskap: jag kan inte förvänta mig att någon annan ska driva saker i den riktning jag önskar dem gå i.
Kreativitet: det finns många sätt att göra saker på, låt oss hitta ett intresseväckande och som är anpassat för situationen.
Ödmjukhet: saker kanske inte alltid är så som jag hittills har fått för mig att de är?