Positiv förstärkning inom behaviorismen handlar om att en
positiv konsekvens medföljer efter ett visst beteende, som leder till en större
sannolikhet för att den lärande upprepar beteendet igen. Det kan handla om att en lärare berömmer en elev som har
gjort ett välgjort arbete, eller att eleven får t.ex. en guldstjärna eller någon
annan typ av belöning!
Det jag visar i min seriestripp hände en gång
under min grundskoletid; en elev som inte brukade ta sina läxor så seriöst fick
en gång ett förvånansvärt bra resultat på ett matteprov!
Jag tycker att det är viktigt med berömmelse efter ett arbete. Det motiverar eleverna och får dem att vilja fortsätta med
att prestera bra, om inte ännu bättre. När man säger till dem att de är duktiga
och att de kan klara av en viss uppgift eller ett arbete, så får det dem att tro
på sig själva och deras självförtroende ökas.
Det är självklart inte nödvändigt med belöning varenda gång
eleven presterat bra, lite beröm räcker långt! Som lärare bör man vara medveten
om var gränsen ligger, och att man inte heller glömmer bort de elever som inte
alltid presterar på topp som givetvis också behöver pushas och få motivation.
Vad tycker du om detta, är berömmelse nödvändigt för elever?
Och kan man ge för mycket berömmelse?
Referens:
Phillips, D.C., & Soltis, J.F. (2014). Perspektiv på lärande. Lund:
Studentlitteratur.
Berömmelse anser jag är viktigt för eleverna. Jag tror absolut att det gör eleverna mer motiverade om de får beröm av något slag i skolan, i form av guldstjärna eller bara beröm i form av ord.
SvaraRaderaOm man kan ge för mycket beröm har jag aldrig tänkt på, men jag tror att lagom är bäst så man ska nog inte överdriva och inte eller ge för lite beröm utan ha en bra balans=)
Bra seriestripp!=)
Det här med beröm är en ganska viktig aspekt som man måste ta med som lärare, att bara ge beröm i form av "bra" och guldstjärnor leder ofta inte barnen till viljan att utmana sig själva utan låter eleven vila i sin trygghet och stanna i sin "comfort zone". Som James Nottinham skriver så skall återkopplingen ge eleven den information hon behöver för att komma närmare sitt lärandemål. En guldstjärna är inte fel ibland, men bästa sättet att utvecklas är att utmana sig själv genom svårare uppgifter.
SvaraRaderaSen hoppas jag verkligen att läraren inte gav denna typ av beröm till den enskilda eleven i öppet klassrum?
Beröm är ett bra sätt att öka motivation, men det kan också vara ett bra sätt att ge bekräftelse om att det går bra för eleven, att den gör rätt. Fast det gäller att detta beröm ger en förklaring till varför eleven får det. Det går inte att bara säga "Bra jobbat" till en elev, för vad har eleven egentligen gjort som är bra?
SvaraRaderaSen tycker jag att enskilt beröm inte ska ske framför andra/klassen (inte det motsatta heller, när en elev gjort sämre ifrån sig). Det är något som är privat och jag tror också att eleven i sig skulle uppskatta det mer, då den får all fokus vid berömmet. Samt att jag också tror att de andra i klassen kan bli nedstämda och kanske undrar varför de inte får beröm, och vad de gör för fel.