tisdag 10 november 2015

Hur står påverkan har miljön på inlärning?


I vår grupp så diskuterade vi hur stor påverkan miljön runt omkring oss har. Boken kriget är slut av Alling väckte stora frågor om miljön runt omkring oss. Anledningen till det är nog skillnaden när han hamnar hos en god fosterförälder som istället för att ignorera honom börjar hjälpa honom på traven. Innan det var ingen riktigt intresserad av varken honom eller hans skolgång. Men när Martin visar intresse så blir Morgan mer motiverad. Även om inte han är jätte duktig i skolan så visar han ändå utveckling. Ett annat exempel är ur mitt arbetsliv där vi hade ett barn som tyckte att skolan var jobbig eftersom han hade en jobbig bakgrund och det tog stor plats i hans liv och lämnade inte mycket kvar åt skolan. Han tyckte att det var jobbigt att sitta stilla och sitta i en stor grupp. Så fort det var ett ämne som han inte gillade så blev det problematiskt. Jämför man det med barn som hade mer trygghet hemma så påvisar inte dom samma problematik. En lärare tog ansvaret att lägga ner mer tid med barnet och skapa tillit genom att t.ex. låta honom gå från lektionen när han inte orkade mer. Det blev bättre för honom för att han gjorde det han orkade och det blev bättre i klassen då han inte störde. Detta diskuterade vi i gruppen och tyckte olika om. Vissa tyckte att det var bra, eftersom det är bättre att han gör något än inget. Andra tyckte att man skulle tvinga honom att anstränga sig lite mer. Är det då bättre att exkludera eleven eftersom hen själv väljer det eller ska man integrera eleven i klassrummet? Hur mycket ska vi som lärare ”låta gå” på grund av en elevs situation och vart går gränsen egentligen?

3 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Att miljön och bakgrunden spelar stor roll för varje enskild människa kan vi nog alla hålla med om. Jag tycker att barnen idag, ibland har nästan orimliga krav på sig, för att nå de uppsatta målen. Undervisningen behöver vara mer anpassad till varje enskild elev. Ett barn som inte klarar av att vara med i undervisningen, behöver få en anpassad skolgång. Sedan är frågan hur mycket skolan ska anpassa undervisningen? Som det gick att läsa i vår litteratur, utnyttjade en del föräldrar en anpassad skolgång i Storbritannien, just för att barnen då fick en bättre skolgång. DET anser jag att fel- då resurserna nyttjas på fel sätt.
    I ditt exempel här ovan om pojken som inte kunde vara med under all undervisning- anser du att skolan ska anpassa undervisningen till pojken, eller ska pojken anpassa sig till skolan?

    SvaraRadera
  3. Jag håller med er att miljön och bakgrunden är viktig, men om vi tänker på Alling, när han bytte skola, blev han rocker för att alla i klassen lyssnade ACDC, när han bytte igen, slutade han direkt med det, och började studera, för att alla andra gjorde det. Hans stil ändrats också. Klassen påverkar mycket, om barnet mår bra då kanske hen vill inte gå ut från lektion, för att alla andra studerar. Jag tycker inte att den är bra lösning, att barnet får gå ut när som helst under lektion, bara för att hen inte gillar vara där och stör klassen. Ja, det är bra för klassen kanske att han går ut och inte stör mer. Men han lär sig inget och i skolan ska barn till en viss del anstränga sig. Om han missar mycket klarar inte nationella provet och kommer känna sig mer utanför. Skolan ska till en viss del anpassa lektion efter alla elever, så ibland grupparbete kan hjälpa, han kan vara med i en liten grupp.

    SvaraRadera