fredag 27 november 2015

Lärande genom läsplattor

Ett intressant ämne gällande barns lärande är lärande genom läsplattor och det är högst aktuellt i dagens samhälle. Redan i förskolorna införskaffar man läsplattor där barnen får spela spel i syfte att lära och många skolor satsar rejält på läsplattor till eleverna under lektionstid. I en artikel i SvD läser jag att skolor satsar på att lära barnen läsa och skriva med hjälp av läsplattor och att en idé finns att helt eller delvis byta ut skolböcker med läsplattor. I en annan artikel uttrycks oro om att läsplattor kan medföra skador hos barnen och värk i kropp och huvud nämns samt trötthet och att detta tillsammans med minskad fysisk aktivitet kan få allvarliga konsekvenser. Det finns många olika åsikter och synpunkter gällande det här ämnet.

I vår grupp diskuterade vi detta och vi kopplade det till det sociala perspektivet där man menar att lärandet är en social process och att man lär sig bäst i grupp och av varandra, vilket vi tycker är ett bra sätt att lära. Läsplattan gynnar då inte den delen av lärandet och det medför att man kan tappa det sociala språket mellan varandra. Det märks ju i vardagen också där man gärna sätter barnen framför en tv eller läsplatta för att få de nöjda och de sitter hellre där än leker och rör på sig som man gjorde förr.

I artikeln från SvD handlar införandet av läsplattor om ett projekt för att se om det kan medföra bättre kunskapsresultat. Artikeln är från 2012 så det hade vart intressant att veta hur det har gått. Vad anser ni, gynnar införandet av läsplattor i undervisningen lärandet eller inte?  Vad finns det för fördelar respektive nackdelar?

Källor:

4 kommentarer:

  1. I skolan kan surfplattor ersätta en del böcker, de kan läsa böcker eller läsa själva uppgiften på en surfplatta och därefter lösa den i ett vanligt häfte. Det finns ganska många fördelar, barnet kan lättare ta med hem alla sina böcker, de är inte tunga och vi skyddar naturen. Men jag kan inte tänka mig, hur kan barnet lära sig att skriva? På en surfplatta blir det kanske inte riktigt bra. Det kan vara en nackdel, och barnet kan få ont i huvudet.

    SvaraRadera
  2. Intressant inlägg!
    Jag vet inte vad jag ska tycka om att tekniken blir en så stor del inom skolan, särskilt det här med att surfplattor blir allt populärare. Jag själv gick i ett gymnasium där alla i skolan fick iPads, och jag kan säga att många av eleverna använde plattorna till mycket annat än just skolrelaterat. Med alla spel, alla sociala medier i form av appar... iPaden är ju nästan som en mobiltelefon fast bara i större format (och utan SIM-kort, men idag finns appar för t.ex. sms:ande som man givetvis kan ladda ner i surfplattorna). Jag och många andra tyckte även att de var otroligt jobbiga att sitta och knappa och skriva med, så många av oss föredrog att skriva för hand eller på en vanlig dator helt enkelt.

    SvaraRadera
  3. Att använda en surfplatta i skolvardagen tror jag helt på. Fördelar är att man kan läsa uppgifter, böcker, söka information, spela lärande spel (korsord, memory m.m.) och dessutom tror jag att elevernas intresse väcks. Teknik är så väsentligt idag för dem. Men jag tror inte på att det kan ersätta kunskapen att svara på uppgifter. Surfplattan kan ersätta och underlätta mycket, men inte skrivandet. Finmotoriken tränas inte alls skulle jag vilja säga. Jag har haft elever som inte lärt sig att skriva bokstäver rätt och nu när de blivit äldre hänger de inte med att skriva snabbt som de andra klasskamraterna. De har fått använda datorer och surfplattor istället. Det fungerar bra för dem, men det kommer aldrig att kunna träna upp deras finmotorik. Hur ska de göra när de kommer till en arbetsplats där de tvingas att skriva? Nackdelen blir när läraren hellre ger eleven tillgång till datorn för att eleven ska hänga med (det går fortare, men ingen träning ges) än att sitta med denna och hjälpa (tid finns sällan) och när eleven hellre väljer datorn (det blir den lättare vägen) än att försöka träna sig. Enligt mig finns det alltså både för och nackdelar. Bara man tänker efter noga till vad man ska använda en surfplatta till.

    SvaraRadera
  4. Allt har gått till överdrift och både den sociala och fysiska biten faller allt längre bort. Det är precis som att folk glömmer bort hur man kan leka eller umgås utan tekniken? Den stressande vardagen gör nog sitt också, då är det lättare och bekvämare att tilldela en läsplatta istället för att engagera sig i barnet. Men det är ju i leken som barn utvecklas och växer med sin omgivning. Läsplattan kan säkert gynna lärandet, men lär den mer än de "ordinarie" läromedlen? I och med att användandet av tekniken sker i så stor utsträckning utanför skolan, så kanske det vore bättre om undervisningen använde läsplattorna i en mindre mängd...för lagom är ju bäst?

    SvaraRadera